Rzeczywistość kobiety, która niedawno urodziła dziecko, bywa trudna i pełna wyzwań. Kiedy masz na głowie wiele obowiązków i czujesz zmęczenie, nawet drobnostka potrafi wyprowadzić cię z równowagi. Z brakiem energii, niepokojem czy rozdrażnieniem pomogą ci radzić sobie proste ćwiczenia oddechowe. Chociaż organizm steruje oddychaniem bez naszej świadomości, możemy przejąć nad nim kontrolę, aby robić to lepiej i z korzyścią dla naszego samopoczucia.

Prosty sposób na uspokojenie

Głęboki wdech i wydech to jedna z najskuteczniejszych, a przy tym najprostszych metod na uspokojenie. Świeżo upieczonej mamie zmęczenie i zdenerwowanie towarzyszą niemal codziennie. Co wtedy robić? Regularna praca nad oddechem pozwoli ci na odzyskanie spokoju i dobrego samopoczucia. Wprowadzając w życie ten nowy, ważny nawyk, pamiętaj o trzech zasadach: oddychaj powoli, głęboko i świadomie. Każdego dnia postaraj się znaleźć chociaż kilka minut na ćwiczenia, np. w ciągu dnia, kiedy dziecko zaśnie lub wieczorem, przed położeniem się do łóżka. Na początek przyjmij wygodną pozycję i rozluźnij ciało. Możesz stać, siedzieć lub leżeć – wybierz pozycję, w której będzie ci najlepiej. Oddychaj głęboko, jednak nie wysilaj się przy tym i nie zmuszaj. Pamiętaj, aby skupić się wyłącznie na tej chwili. To naturalne, że na początku twoje myśli będą krążyć wokół codziennych spraw. Zauważ to i postaraj sie wrócić do skupienia na oddechu. Licząc do 5, powoli wdychaj powietrze przez nos i spokojnie wydychaj je ustami, powtarzając czynność przez 3 do 5 minut. Z każdym kolejnym ćwiczeniem łatwiej będzie ci się skoncentrować i zauważysz różnicę w swoim samopoczuciu. To ważne tym bardziej, że spokojna mama to spokojne dziecko. Jeśli będzie to dla ciebie pomocne, możesz skorzystać z krótkich medytacji dostępnych w internecie w formie filmów i podcastów lub po prostu włączyć relaksacyjną muzykę.

Zdrowy rozwój malucha

W przypadku niemowlaków prawidłowe oddychanie to ważny czynnik w procesie ich rozwoju. Prawidłowe, fizjologiczne oddychanie to oddychanie przez nos. Aby je wspierać kluczowe jest odpowiednie ułożenie języka w jamie ustnej. Powinien być ustawiony do przodu i do góry, przy zamkniętych ustach, aby utrzymać otwarte górne drogi oddechowe. Takie ułożenie języka wspiera również prawidłowy rozwój podniebienia. Warto pamiętać, że jeśli korzystamy ze smoczka, ma on kluczowy wpływ na ułożenie języka w jamie ustnej dziecka. Stosowanie smoczka wzbudza wśród rodziców sporo kontrowersji, jednak znajduje się on niemal w każdym domu. Dlaczego? Potrzeba ssania to naturalny odruch dziecka, który pojawia się jeszcze przed jego przyjściem na świat. Wpływa ona na produkcję hormonu szczęścia – serotoniny, dzięki której maluch jest spokojny i czuje się bezpiecznie. Po narodzinach potrzeba ta zaspokajana jest przez ssanie piersi mamy. Zdarza się jednak, że potrzeba ta jest bardzo silna i maluch staje się niespokojny, marudny i zaczyna ssać swoje paluszki. Mama może sięgnąć wówczas po smoczek uspokajający, aby pomóc mu zaspokoić tę naturalną, ważną potrzebę. Warto wówczas zwrócić uwagę, aby był to smoczek wspierający prawidłowe ułożenie języka, taki jak smoczek PhysioForma marki Chicco. Jego unikalny kształt został opracowany przy współpracy z ortodontami i pediatrami. Zakrzywiona główka smoczka skierowana ku górze pozwala na jego idealne dopasowanie do podniebienia, a rowki na jej spodzie, imitujące podniebienie, stanowią wskazówkę dla języka, wspierając jego prawidłowe ułożenie. Cienka i elastyczna podstawa daje możliwość naturalnego, swobodnego domknięcia ust. Dzięki temu smoczek wspiera fizjologiczne oddychanie przez nos oraz prawidłowy rozwój podniebienia i uzębienia.

Prawidłowe oddychanie jest ważne dla zdrowego rozwoju, ale ma także ogromny wpływ na nastrój, zarówno mamy, jak i dziecka. Warto o nie dbać i świadomie je wspierać.